Nieuwsbrief mei 2009

Deze nieuwsbrief is bedoeld om alle sponsors en belangstellenden op de hoogte te houden van de ontwikkelingen die er gaande zijn in de Stichting Gambia Vooruit.Dankzij uw giften kan de Stichting hulp bieden aan verschillende projecten.

April 2009
Aankoop van de grond.

De eerste week van April zijn we in Gambia geweest om land aan te kopen voor de te bouwen school. Het is een week geweest met talloze vergaderingen en bijeenkomsten.De afhandeling van de aankoop van de grond bij allerlei officiële instanties was niet gemakkelijk.De voorbereidingen zijn lang geweest. Eerst moest er grond gezocht worden. De grond moest aangekocht en  vervolgens beschreven worden. In Gambia gaat niets snel. Je moet veel en vaak vergaderen en  onderhandelen om iets voor elkaar te krijgen. Officiële instanties werken traag . Met behulp van 2 Gambianen hebben we het voor elkaar gekregen.We hebben een stuk grond aan kunnen kopen  op een rustige plek midden in een wijk waar het werkelijk krioelt van de kinderen. Het stuk land is reeds ommuurd en ligt er prachtig bij.

Oprichting van de Stichting in Gambia.

In dezelfde week hebben we de Stichting ook in Gambia laten vastleggen onder de naam:Foundation Gambia Forward. Met behulp van een advocaat hebben we dit in een week voor elkaar gekregen. Hij had gelukkig al veel  voorwerk gedaan. Als je een officiële Stichting bent in Gambia en dus geregistreerd staat,  gaan veel deuren sneller voor je open en is men geneigd om je beter te helpen. Voor ons was dit erg belangrijk. Aangezien we nooit lang in Gambia kunnen blijven moeten zaken snel geregeld kunnen worden.

Openen van een bankrekening

Tegelijk met de oprichting van de Stichting hebben we een bankrekening geopend.Let wel, dit heeft ons bijna een hele dag gekost. Zoals  eerder gezegd, niets gaat vlug.In een  Gambiaanse Stichting moeten altijd 2 Gambianen zitten. Zij zijn gemachtigd om geld van de bank te halen om het project te kunnen starten. Aangezien we al een school gebouwd hebben met deze mannen weten we dat het goed gaat komen. Het geld wordt steeds in kleine bedragen overgemaakt. Alles wordt gecontroleerd door een Nederlandse vrouw die in Gambia woont.

Mei 2009
Start van de bouw

Volgende week gaan ze van start met het maken van de stenen.Dit werk wordt volledig met de hand gedaan op de bouwplaats.De aannemer heeft reeds werklui ingehuurd en de materialen zoals zand, cement en water zijn besteld. Ja, ook water wordt aangevoerd want een waterleiding is er niet.Elektriciteit is niet aanwezig. Machines worden niet gebruikt, dus in eerste instantie is dit nog niet nodig. In de toekomst willen we graag water en elektra laten aansluiten zodat de school er gebruik van kan maken.  We hebben iemand gevonden  die foto’s van de bouw gaat maken en deze digitaal bij ons zal aanleveren. Zo kunnen we belangstellenden  laten zien hoe de bouw  vordert.

Een trieste mededeling.

Tijdens ons verblijf in Gambia kwam er bericht dat onze grootste sponsor, mevr. Nijenhuis-Boksma uit Emmen, plotseling was overleden. Zij is 83 Jaar geworden. Wij zijn er erg van geschrokken en vinden het een verdrietige zaak dat zij de oprichting van de nieuwe school niet meer zal kunnen meemaken.Ze was altijd vol belangstelling naar onze verhalen en kon niet wachten tot we zouden beginnen.Haar naam zal in de school op een plaquette vermeld worden als dank voor wat ze voor de Stichting heeft gedaan .