Nieuwsbrief september 2010

Hallo Gambia vrienden en belangstellenden

Graag wil de stichting haar excuses aanbieden voor deze late nieuwsbrief. De site is een paar maanden uit de lucht geweest waardoor er een vertraging is opgetreden. Wij zijn echter gewoon actief gebleven en hebben absoluut niet stil gezeten.

De scholen.

Het gaat goed met de scholen in Gambia. Het aantal leerlingen is gegroeid. De regentijd is zo goed als voorbij, na een periode van 3 maanden vrij zijn starten de scholen in september weer. Bij de Herman de Groot school is de waterleiding aangelegd in samenwerking met de familie Ettekoven uit Emmen. De familie de Groot heeft het project volledig gesponsord. Waterleiding betekent een enorme vooruitgang in de hygiëne op een school en de kinderen hebben alle dagen de beschikking over vers drinkwater. De Bojangschool zal in november voorzien worden van waterleiding als we ter plaatse zijn. Nu moet er iedere dag water gehaald worden over een afstand van bijna een kilometer. De onderwijzers sjouwen ‘s ochtends vroeg emmers water aan om de kinderen te voorzien van drinkwater. U zult wel begrijpen dat ze met smart op ons zitten te wachten.

Sponsoring

We zijn steeds weer verbaasd dat er zo veel mensen zijn die donaties geven aan de Stichting, wij willen daarom onze grote dank uitspreken aan alle gulle gevers.

We timmeren veel aan de weg en geven presentaties daar waar belangstelling is.

De Zuiderkerk in Emmen nodigde ons in de paastijd uit om iets te komen vertellen in de kerk en na afloop in de koffiekamer. De opbrengst van de paasaktie is gedoneerd aan de stichting. Het is een bedrag van maar liefst € 1.755,- geworden. Graag willen wij alle deelnemers dan ook hartelijk bedanken voor hun inzet en deze prachtige bijdrage.

De stichting heeft een kalender van 2011 laten maken met foto’s van de kinderen van Gambia. Deze kalender wordt verkocht voor € 10,-. Dat is niet goedkoop zult u denken, de opbrengst is echter bedoeld voor de MADARASA NURR DEEN SCHOOL in Tabokoto Deze school is opgezet door vrijwilligers die straatkinderen, wezen of arme families wil helpen met het krijgen van onderwijs. Men is gewoon in de buitenlucht begonnen. Nu staan er een aantal muren waarbinnen de kinderen beschut kunnen zitten op een paar houten bankjes.

Er is echter één probleem, er is geen geld voor een dak. De kinderen zitten dus in de felle zon. Als het regent moeten ze naar huis. Natuurlijk breekt je hart als je deze situatie van dichtbij ziet.

Voor de stichting was er geen twijfel mogelijk, we hebben een nieuw doel. Een dak voor de Madarasa Nurr Deen School. Als we in november gaan, hopen we genoeg geld bij elkaar te hebben om dit te kunnen realiseren.

Op de foto ziet u de kinderen van deze school met allemaal een knuffel in hun hand. De blije snoetjes spreken boekdelen. De knuffels zijn gedoneerd door de Plus markt. Eén van onze Gambia vrienden heeft dit voor ons geregeld.

Sponsorkinderen

Bij deze vragen wij alle sponsors om s.v.p. binnenkort het geld voor hun sponsorkindje over te maken op onze rekening. Rekeningnummer 93.97.18.278 t.n.v. Stichting Gambia Vooruit o.v.v. sponsorkind.
Op 12 november vertrekken we richting Gambia, het zou fijn zijn als het sponsorgeld eind oktober binnen is.

Alvast onze dank hiervoor.

Als we terugkomen brengen we jullie weer op de hoogte met nieuwtjes en verhalen.

Wilt u meer weten kijk dan op onze website www.stichtinggambiavooruit.nl