Nieuwsbrief september 2020

Het is hoog tijd om iedereen te informeren over onze projecten.

Helaas kunnen we niet naar Gambia toe, omdat ook daar Corona heerst. We hebben veelvuldig contact met de hoofdmeesters en ze hebben het zwaar de laatste maanden. De scholen zijn gesloten en dat betekent in Gambia “geen werk, geen inkomen”. We hadden het plan opgevat om alle kinderen een zak rijst te geven, maar de schoolleiding geeft aan dat dit moeilijk te organiseren is aangezien er niemand op school is en de gezinnen soms verder weg wonen. We houden dit plan vast tot we er zelf zijn.

Veel gezinnen hebben het moeilijk en iedereen probeert iets te doen om geld te verdienen. Een van de juffen verkoopt pap op de markt, de hoofdmeester werkt ineens als metselaar wat hij bij de bouw van zijn eigen school heeft geleerd, een van de meesters brengt tonnen water naar bouwplaatsen. Veel verdienen ze niet maar ze doen tenminste iets.

De scholen staan leeg, maar ze gaan er dagelijks langs om te controleren. Wij hebben gemeend ze een steuntje in de rug te geven door een bijdrage te sturen voor zowel de schoolgebouwen waar ze bewaking bij moeten zetten als voor de leerkrachten zelf. Ze doen het zo goed op de scholen, deze leerkrachten willen we echt niet verliezen. We ondersteunen ze graag zodat, als de scholen weer mogen starten, ze direct aan de slag kunnen.

Gelukkig is er nog niemand ziek geworden, laten we hopen dat allen er heelhuids uitkomen zodat we de projecten weer op kunnen starten. Dat wensen we natuurlijk ook al onze lezers, vrienden familie enz.

Wilt u ons steunen, dat kan op rek.nr: NL 11 RBRB 0939718278

Stichting Gambia Vooruit
Thea, Jeannette en Liesbeth.