Nieuwsbrief januari 2024

Hallo Gambia vrienden en volgers,

Zeven maanden na ons laatste bezoek aan Gambia willen we jullie nog één keer bijpraten over de voortgang van de scholen.

Na 20 jaar hebben we besloten om de stichting stop te zetten:

1. het was een vooropgezet plan om het ooit los te laten
2. de drie scholen kunnen zich aardig redden

Alle scholen hebben een soort van laatste wens mogen doen waar ze het meest behoefte aan hadden. Voor allen hebben we de wensen in vervulling kunnen laten gaan met het laatste sponsorgeld. Dat voelde heel goed. De kas leeg en de wensen vervuld.

Toch is het niet gemakkelijk om te stoppen omdat we weten dat het hard werken is om de scholen goed te onderhouden, genoeg leermiddelen te hebben en de leerkrachten te kunnen betalen. Aan de andere kant kan het ook niet zo zijn dat de scholen altijd afhankelijk van ons zullen blijven.

De vriendschappen die we in 20 jaar opgebouwd hebben zullen we missen, het voelde al een beetje als thuiskomen. Er zijn tranen gevallen bij het afscheid maar het is goed zo.

We hebben nog een behoorlijke tegenslag gehad, de hoofdmeester van de SGV school is een half jaar na ons laatste bezoek plotseling overleden.

Wat een verdriet, maar ook voor ons de vraag hoe verder. Na een aantal weken besloot de zoon om zijn vaders werk voort te zetten. Dit doet hij met veel kennis en inzet. Hij heeft veel nieuwe ideeën en plannen om de school verder te ontwikkelen. Wat zijn we hem dankbaar dat hij in de voetsporen van zijn vader wilde treden.

Graag willen we alle sponsoren, gulle gevers en belangstellenden ontzettend bedanken voor de hulp die ons geboden is. Zonder jullie waren er geen scholen gebouwd en honderden kinderen niet naar school gegaan en zoals ze in Gambia zeggen: Education is the light of life. Laten we dit nooit vergeten. We kunnen jullie niet genoeg bedanken voor de kansen die jullie deze kinderen hebben gegeven.

Over een aantal jaren gaan we nog wel eens kijken hoe de scholen er bij staan maar dan niet als stichting en dus ook niet als geldschieters. Natuurlijk houden we online wel contact met elkaar.

We voegen nog enkele foto’s toe en dan is dit echt de laatste nieuwsbrief van de Stichting Gambia Vooruit.

Heel veel dank en groeten van
Thea, Jeannette en Liesbeth.

Dit bericht is geplaatst in Nieuwsbrief. Bookmark de permalink.