Nieuwsbrief juni 2018

Hallo lezers van de nieuwsbrief

Hoogste tijd om even bij te praten.
De SGV school in Tawuto is klaar. Er staat een prachtige school met 4 lokalen en is volledig ingericht.
De uitbreiding met 2 lokalen is gesponsord door de stichting Onesimus uit Kampen.
Maar ook andere donaties hebben ervoor gezorgd dat de vloeren betegeld zijn, de school geverfd, extra toiletten bijgebouwd, meubels geplaatst enz.
We hebben gratis meubeltjes gekregen van de pastoor Middelkoop school uit Klazienaveen.
Deze 2e hands meubels gaan nog zeker 15 jaar mee en waren net als de 2 nieuwe lokalen een klapstuk in het dorp. De ouders en belangstellenden hebben hun ogen uitgekeken met zoveel moois.
Ze zijn trots op de SGV school en nog trotser dat hun kinderen in eigen dorp onderwijs kunnen volgen.

De opening van de uitbreiding is met de kinderen en de leerkrachten gevierd.
We hebben met z’n allen gezongen op het speelterrein en na een aantal speeches de kinderen getrakteerd op drinken en koekjes.
De grootste verrassing was wel dat ze allemaal 1,5 kilo rijst mee naar huis kregen. In Nederland zou dit vreemd overkomen maar in Gambia is eten het belangrijkste onderdeel van de dag. Elke dag is het maar afwachten of er voedsel genoeg is voor vele gezinnen.
Nu kwam de rijst gratis met de 120 kinderen mee naar huis. Sommige families hebben meerdere kinderen op deze school, die hadden voor 2 dagen eten. Het sloeg in als een bom. Deze gift houden we erin, gaan we vaker doen. Het is een beetje werk voor ons maar voor zulke blije snoetjes doe je toch alles.

Het was een prachtig feestje met de kinderen en tegen de avond kwamen de leerkrachten naar “ons” favoriete restaurant om samen de opening met een maaltijd te vieren. Voor een enkeling was dit de eerste keer uit eten. “Zoveel geld voor dit eten kunnen wij niet betalen” zei een van de leerkrachten, “daar eten onze families een hele week van”. Ja, daar worden wij echt wel even stil van.
Ze hebben allemaal genoten van de maaltijd en iedereen heeft een woord van dank uitgesproken.
Het was een hartverwarmende bijeenkomst en zo hier en daar werd een traantje weggepinkt.

Natuurlijk hebben we ook de Bojangschool bezocht. Ze doen het zo goed hier. Altijd volle klassen en de sfeer is geweldig. We hebben een bedrag achtergelaten voor onderhoud.
Twee weken geleden kwam er een bericht met foto binnen dat het geld gebruikt is om de school weer netjes in de verf te zetten. Bojangschool we zijn trots op jullie.

Als laatste is de Herman de Grootschool aan de beurt. Hier zag alles er netjes en onderhouden uit.
De tegels die vorig jaar gelegd zijn zorgen voor veel minder stof in de lokalen, gezonder en fijner voor iedereen.  Er is een nieuwe juf aangetrokken voor de oudste kinderen, ze weet van wanten en de kids waren heel druk aan het schrijven in alle rust. Natuurlijk laten we hier ook een bedrag achter voor onderhoud. We zijn benieuwd waar het deze keer voor gebruikt gaat worden.

Naast het fijne bezoek aan Gambia zijn we in Nederland altijd bezig om presentaties te houden voor groepen, scholen of kerken. Het Hondsrug college heeft ons gevraagd om samen te werken aan onze projecten. Fantastisch, de MR van leerlingen heeft een foute truienactie georganiseerd met kerst en ervoor gezorgd dat we een mooi sponsorbedrag binnen kregen.

Afgelopen week bestond de school 25 jaar en mochten wij ons presenteren op het feest. Er is een mooi bedrag in onze giftbox gedoneerd en het Hondsrug College heeft dit bedrag verdubbeld. Onze dank is groot en de samenwerking is erg leuk.

Tot zover, zodra er weer wat te melden is hoort u van ons.

Grote dank aan iedereen die ons steunt.