Gambia november 2008

In november zijn we weer twee weken in Gambia geweest.

Ons doel was deze keer:
– Een foundation oprichten in Gambia
– Grond zoeken voor de nieuwe school

Waarom een foundation in Gambia? De stichting bestaat natuurlijk al in Nederland, als je ook een officiƫle stichting opricht in Gambia gaan de deuren sneller voor je open en weten instanties waar je mee bezig bent.

In Nederland ga je naar een notaris, in Gambia ga je naar een advocaat.

We zijn bij advocaat Jobateh terechtgekomen via een Gambiaanse kennis. Hij had kantoor aan huis en we werden hartelijk ontvangen door zijn vrouw. De kinderen werden naar buiten gestuurd waarna we met elkaar om de tafel konden. In dit geval zaten we in zijn mooie woonkamer op een enorm bankstel. Mevr. Jobateh sleepte af en aan met drankjes en versnaperingen. Onze wensen werden besproken en dhr. Jobateh zou het voor ons gaan regelen , 5 dagen later zouden we weer bij elkaar gaan zitten. Er werd ruim de tijd voor ons genomen, vooral om met elkaar te praten over de nieuw te bouwen school. Hij gaf ons veel tips en adviezen. Het was een hartelijke en bijzondere belevenis.

Verder hadden we een afspraak op het ministerie van onderwijs om grond aan te vragen en de tekeningen van de school te laten keuren. We kwamen samen met de leraren van de Boyang school terecht bij dhr. Musa Mendy, de assistent van de minister van onderwijs. We voelden ons wel even heel belangrijk. Hij heeft veel kennis over de bouw van scholen, de aanvragen, de samenwerking met de dorpen en het onderwijs. Ook deze keer kregen we alle tijd om onze plannen te bespreken. De tekening werd direct goedgekeurd en hij beloofde ons daar waar nodig te willen helpen. We kregen zelfs zijn email adres mee zodat we vanuit Nederland contact kunnen houden. Als klap op de vuurpijl bood hij ons zijn auto aan als we grond moesten gaan zoeken, eventueel kon hij zelf meegaan als we dat wensten. Moet je in Nederland eens proberen. Kortom weer een fantastische ontmoeting.

Alle scholen waar de sponsorkinderen op zitten zijn bezocht. Inmiddels helpen we dankzij iedereen die ons steunt 35 kinderen op 8 verschillende scholen.Het is wel een karwei om ze allemaal te bezoeken maar als je in de klaslokalen komt is de ontvangst zo hartverwarmend dat je direct vergeet hoe lang je ervoor onderweg geweest bent. We hebben korte filmpjes en foto’s gemaakt van de sponsorkinderen en deze op DVD gezet . Binnenkort krijgen alle sponsors deze DVD overhandigd.

We zijn nog op bezoek geweest in een afgelegen dorp, Makumbaja geheten. De armoede is hier groot, veel jonge mannen hebben geen werk en zitten overdag bij elkaar onder de mangoboom. De vrouwen hebben moeite om hun gezin te voeden en kleding is er te weinig. We hebben huisjes gezien met alleen een bed erin, verder niets. Het is voor ons onvoorstelbaar om zo te leven, deze mensen ontvangen je hartelijk en laten je trots hun huis zien. We hebben grote zakken rijst uitgedeeld van 50 kilo om ze een beetje te steunen. Ze beginnen vaak spontaan te dansen en te klappen van blijdschap. Het is een druppel op een gloeiende plaat, maar de bevolking is er erg gelukkig mee. Het idee dat er aan ze gedacht wordt vinden ze al fijn.

We hebben veel gedaan en beleefd, helaas is niet alles gelukt. In het voorjaar gaan we nog een keer terug om grond te kopen, de onderhandelingen zijn in volle gang.

De stichting (foundation) is inmiddels opgericht en bestaat uit 4 Nederlanders en 2 Gambianen.

Dit bericht is geplaatst in Nieuwsbrief. Bookmark de permalink.