Nieuwsbrief augustus 2013

Hallo fans, sponsors en belangstellenden

Het is tijd om iedereen op de hoogte te brengen van onze activiteiten.
Wat is er de afgelopen tijd gebeurd.

Zondag 17 maart hebben we een presentatie gegeven in de Zuiderkerk. Afgeronde projecten en nieuwe plannen zijn uitgelegd.
De belangstelling was groot en warm.
De kerk had nog een verrassing voor ons in petto. Men heeft besloten om onze stichting nog twee jaar te blijven steunen. Wat geweldig, we waren blij verrast.
De opbrengst van de Pinkstercollecte was bedoeld voor de Stichting en heeft maar liefst €1.317 opgebracht.
Dankjewel voor jullie inzet en medeleven.

In juni hadden we een afspraak in Nieuw Weerdinge met de leerlingen van groep 8  van de Bentetop en ’t Koppel. Zij doen mee aan het Kleve project wat jaarlijks voor de schoolverlaters georganiseerd wordt.  In het buurthuis mochten we een presentatie geven over Gambia met foto’s en verhalen. De de jeugd was enthousiast, met name over onze plannen. Ze hebben een sponsorzwemtocht georganiseerd in zwembad de Wieke. Het was koud en guur op 28 juni, maar de inzet was er niet minder om. Het eindbedrag stond op €2.150,- Fantastisch gedaan, ze hebben er dan ook verdiend de krant mee gehaald. Zie onderstaande foto.

18-3-1

20 juni waren we welkom bij de Stichting Onesimus in Kampen. De stichting sponsort ieder jaar goede doelen. We hebben elkaar vorig jaar getroffen op de pompoenerie in Nieuw Weerdinge. In Kampen hebben we een presentatie gegeven over wie we zijn, wat we doen. Het was een aangename avond waar verschillende stichtingen “acte de présence” gaven. Om de beurt weliswaar, dus hoorden we pas de volgende dag dat wij uitverkoren zijn als project voor financiële ondersteuning. Helemaal blij en onze dank is oprecht.

Wat zijn de plannen:

In november reizen we af naar Gambia en gaan wederom het dorp Fatako bezoeken. Twee jaar geleden zijn we daar hartelijk ontvangen en hebben er zelfs overnacht. Een dorp met …… eigenlijk niets maar wel veel warme en lieve mensen. Het zijn boeren en ze leven van het land. Geen elektriciteit, geen waterleiding, geen medische voorzieningen in de wijde omgeving. Een ezelwagen is het enige transportmiddel. Stel je eens voor dat je hoogzwanger bent of ernstig ziek en medische hulp behoeft. Je wordt op de ezelwagen gelegd, hobbelt 10 kilometer over zandpaden, probeert bij de weg een sporadisch voorbijrijdende auto aan te houden om 40 kilometer verderop een ziekenhuis te bereiken. Het loopt natuurlijk ook niet altijd goed af. Het raakt je tot diep in je hart.

Onze eerste gedachte:  Hier kunnen wij hulp bieden.

1. We gaan een auto naar het dorp brengen die als ambulance gaat functioneren.
  2. Een aantal mensen opleiden tot chauffeur.
  3. Een kleine medische post bouwen voor eerste hulp en medicijnen
  4. Zorgen dat er verplegend personeel aangetrokken en of opgeleid wordt

Dat klinkt makkelijk maar het is het niet. We moeten met de dorpsoudste om de tafel, of liever gezegd onder de boom, vergaderen om uit te zoeken hoe de dorpelingen het willen en hoe ze zelf zorg kunnen dragen voor de voortgang. Het dorp werkt met een soort coöperatie van boeren. Een klein deel van de oogst wordt verkocht voor gezamenlijke aanschaf van materialen. We kunnen een tijdje blijven helpen maar uiteindelijk moeten ze selfsupporting worden. Ook de omliggende dorpjes kunnen hierbij betrokken worden zodat zoveel mogelijk mensen gebruik kunnen maken van de voorzieningen.

18-3-2

Wat loopt er nog meer:

De Zuiderkerk is bezig om een auto naar Gambia te laten rijden. Ze doen misschien mee aan de Challenge Amsterdam/Dakar. Een reis van 3 weken met 40 auto’s door de woestijn naar Senegal. De 40 auto’s gaan door naar Gambia alwaar ze verkocht worden. De opbrengt van de auto van de Zuiderkerk is bestemd voor onze  Stichting als de plannen verwezenlijkt worden. Wat een geweldig initiatief.
Misschien is het mogelijk om één van deze auto’s naar het dorp Fatako te brengen.

Als laatste staat er een presentatie op de agenda voor 8 oktober bij Rotaryclub Monarch uit Emmen.

Kortom, we zijn actief bezig met fondswerving en voorbereiding van het project.
Dank jullie wel voor alle gulle giften, inzet en belangstelling.

Stichting Gambia Vooruit.

Thea, Jeannette en Liesbeth