Uitdaging de Gele Koets

Emmen – Ze moeten eerlijk bekennen: op een twee weken durende vakantie in ItaliĆ« na, zijn ze nog nooit zo lang weg geweest. Toen was het zo’n lekkere luilekker trip. Maar dit jaar hebben Nico Huizing (33) en Manon Onderwijzer (28) zich voor een echte uitdaging geplaatst. Op 3 november staan de twee in een afgeleefde Volkswagen LT vrachtwagen aan de start van de Amsterdam-Dakar Challenge. In ruim drie weken tijd gaan zij 7000 kilometer afleggen door Zuid-Europa en langs de West-Afrikaanse kust.

Nico werkt in de internationale agrarische sector en is het maken van kilometers wel gewend. ‘Ik reis dus veel en dat was ook een beetje de inspiratie om eens een grote tocht te maken.’ Huizing deed samen met zijn broer al eerder mee aan de Noordkaap Challenge, waarbij hij de noordelijke poolcirkel bezocht. Amsterdam-Dakar stond als volgende op het verlanglijstje.

Voor Manon wordt het de eerste keer dat ze deelneemt aan een lange afstandstrip. ‘Ik zag de beelden van de vorige challenge op televisie en was meteen verkocht. Het zag er heel indrukwekkend en avontuurlijk uit.’ Maar toch, duizenden kilometers afleggen door redelijk onherbergzaam gebied wordt een vrij pittige aangelegenheid. Voorwaarde voor deelname is dat de rit wordt gereden in een oud brik. Het duo wist in Den Haag een afgeleefde Volkswagen LT uit 1991 op de kop te tikken. ‘We zochten een oud barrel met een dubbele cabine. We moeten er namelijk ook in slapen.’

Volgens Manon had de auto wel iets weg van een koets. De roestbak werd daarom tot Gele Koets gedoopt. Naast persoonlijk avontuur zamelen Nico en Manon met de rit geld in voor de Emmer hulpstichting Gambia Vooruit. Bovendien worden de auto’s en materialen van alle deelnemers na afloop geveild ten behoeve van lokale goede doelen. ‘We hopen 2000 euro in te zamelen. Momenteel hebben we 300 bij elkaar. Daar kan dus nog meer bij. Donaties zijn welkom via onze website www.degelekoets.tk

Nico en Manon op hun Gele Koets. Klaar voor het avontuur.

Dit bericht is geplaatst in Berichten. Bookmark de permalink.